Najważniejsza rada, o której każdy kierowca powinien zawsze pamiętać, nie tylko jesienią i zimą to: nie dać się zdekoncentrować za kierownicą, utrzymać wystarczającą odległość od innych użytkowników drogi i dostosować prędkość do panujących warunków. Przed wyruszeniem w podróż dobrze jest sprawdzić prognozę pogody i w razie potrzeby zaplanować dodatkowy czas na pokonanie planowanej trasy. Wyjazd wcześniej może zmniejszyć stres. - Przed wyruszeniem samochód powinien być całkowicie odśnieżony, włączając w to także dach i maskę. W innym przypadku można narazić siebie i samochody jadące za nami na ograniczenie widoczności z powodu spadającego z naszego pojazdu śniegu i lodu. Każdy kierowca powinien obowiązkowo wymienić opony letnie na zimowe z bieżnikiem o głębokości, wynoszącej minimum 4 mm - komentuje Radosław Jaskulski, trener Škoda Auto Safety.
Śliska, oblodzona droga
W niskich temperaturach ciemniejsze błyszczące plamy na drodze są oznaką śliskiej nawierzchni, należy wtedy ściągnąć nogę z pedału gazu. Kiedy na drodze zalega śnieg, należy założyć, że nawierzchnia może być śliska, dodatkowym zagrożeniem może być warstwa lodu zalegająca pod świeżym puchem. Warto zwolnić i zachować dodatkową ostrożność także w przypadku błota pośniegowego, które może zwiększać ryzyko poślizgu.
Poślizg i buksowanie kół
Zbliżając się do oblodzonego odcinka należy zredukować prędkość przynajmniej o połowę, unikając przy tym gwałtownych ruchów kierownicą. Należy zwrócić uwagę na innych użytkowników drogi i zachować duży odstęp pomiędzy samochodami, ponieważ droga hamowania na śliskiej powierzchni znacznie się wydłuża. - Jeśli jednak pojazd wpadnie w poślizg nadsterowny należy zareagować, kontrując kierownicą, co oznacza skręcenie kół w kierunku, w którym ucieka tył samochodu. Trzeba to robić z wyczuciem, bo zbyt mocna kontra doprowadzi do gwałtownej zmiany rozkładu masy i w momencie odzyskania przyczepności może samochodem rzucić w drugą stronę. W nowoczesnych samochodach, wyposażonych w systemy takie jak ESP, czujniki wykrywają każdy, najmniejszy nawet uślizg kół i reagują właściwie do sytuacji. W poślizgu podsterownym system przyhamuje na przykład tylne wewnętrzne koło, a w nadsterownym - zewnętrzne przednie - dodaje Radosław Jaskulski, trener Škoda Auto Safety. Kiedy musimy ruszyć z miejsca na nawierzchni o ograniczonej przyczepności, należy albo delikatnie operować pedałem gazu i sprzęgłem i odjechać na tzw. półsprzęgle lub włączyć drugi bieg i ruszyć na niskich obrotach. Nowoczesne samochody wyposażone są jednak w systemy wspomagające kontrolę trakcji.
Wyposażenie kierowcy zimą
Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie skrobaczkę do szyb i szczotkę do usuwania śniegu z samochodu. W trakcie bardzo mroźnych zimowych dni pomocny będzie również spray do odmrażania szyb, który przyspieszy proces przygotowania samochodu do jazdy. Wybierając się w góry należy wyposażyć się w łańcuchy, a ich zakładanie przećwiczyć przed wyjazdem. Standardowo należy uzupełnić także zimowy płyn do spryskiwaczy, a w przypadku starszych akumulatorów sprawdzić ich stan.