Bogatynia, Żytawa, Liberec + Szwajcarska Saksonia cz. 2

Po zabawie w basenie, Kulturinsel i prysznicu w zoo czas na największą atrakcję majówki – skalny labirynt. Wcześniej jednak zaglądamy do Oybin i Bad Schandau.

Dzień 3. Oybin i Bad Schandau.

Ryzyko złej pogody znów duże, więc działamy asekuracyjnie wybierając atrakcje blisko samochodu.

Burgund Kloster Oybin

Nasza ocena ★★★★

Ruiny klasztoru, zamku, z ciekawą historią. Obiekt powstał w XIV wieku i był własnością między innymi króla czeskiego Karola IV, który zamek przekształcił w klasztor. Niestety, w XVI wieku spłonął i nie został odbudowany, ale zachowały się świetnie pozostałości. Aby zwiedzić trzeba wejść pod górę, jakieś 10 minut, choć niektórzy (adresatki tego komentarza wiedzą o kogo chodzi) i tak ponarzekają, że ciężko... Ruiny prezentują się używając młodzieżowego słowa epicko, nie brakuje ładnych widoków na miasto. Parking – 1 euro za 2 godziny – u podnóża zamku.

Można także dostać się kolejką wąskotorową, np. z Zittau (miasto graniczne z Polską), lecz wtedy trzeba na taką wycieczkę liczyć co najmniej pół dnia, bo sama trasa kolejką trwa ok. 1 godziny.

Podstawowe informacje
Haupstraße 15, Oybin
Otwarte: kwiecień-październik 9-16, listopad-marzec 10.00-16.00.
Bilety: dorośli 7 euro (listopad-marzec 5 euro). Dzieci 2,50 euro (list.-marzec 1,50 euro). Bilet rodziny 17 euro (list.-marzec 12 euro)

Tramwaj Bad Schandau - LichtenhainerWasserfall

Nasza ocena ★

Największe rozczarowanie tego wyjazdu. Ponoć to jedyny na świecie tramwaj wjeżdżający do parku narodowego. Informacja nie sprawdzona, więc nie bierzemy odpowiedzialności. Sądziliśmy, że tramwaj zastosowano z powodów ekologicznych i samochodem pod wodospadzik (bo to nawet nie wodospad) nie da się dojechać. A jednak to możliwe. Trasa nudna, długa (ok. 40 minut) w dodatku kosztuje na nas troje ok. 100 zł. Jak już dojedziemy na miejsce są trasy do pochodzenia, szliśmy jedną z nich, ale bez rewelacji. Objechaliśmy samochodem za to miejscowość Bad Schandau – bardzo urokliwa i ładna. Na pewno można w niej wiele więcej doświadczyć niż my przez kilka godzin.

Nocleg

Hotel U Kaple, U Kaple 544/3, Děčín.

Dzień 4. Labirynt

Felsenlabyrinth

Nasza ocena ★★★★★

I wreszcie hit, na deser eskapady. Już bez groźby ze strony deszczu jedziemy do Felsenlabyrinth. Tu ważna uwaga – wbijcie do Maps Google’a Felsenlabyrinth Parking i dojedziecie bez problemu. Miejsce postojowe bezpłatne. Po 10 minutach spaceru dojdziecie do niesamowitych formacji skalnych. W założeniu chodzi o błądzenie po tunelach, wąskich przejściach. Jednak przestroga dla osób z większymi brzuszkami – nie wszędzie dacie radę się przecisnąć. Ja sam, choć ponoć schudłem ostatnio, byłem bliski zakleszczenia. Największą atrakcją jest wchodzenie na wielkie głazy. Wymaga to niewielkiej sprawności, zdecydowana większość ludzi sobie z tym da radę, chyba że ktoś ma lęk wysokości. Zabawa znakomita, tak na około 2-2,5 godziny.

Inna polecana trasa w tym rejonie w sam raz na rodziny z dziećmi (nie testowaliśmy, może w przyszłości). Pfaffendorfer Str. Wanderparkplatz in Pfaffendorf, parken 600 m nach der Rechtskehre. Super widoki, dużo schodów, 2,5 godziny na przejście

Podstawowe informacje
Garść podstawowych informacji o labiryncie

Pirin

Nasza ocena ★

Miejscowość w drodze do Polski, blisko Felsenlabyrinth. W sumie nic ciekawego, potraktowaliśmy ją jako miejsce na obiad.

Inne ciekawe miejsca: rejon Bogatynia-Żytawa

Barfusswegan der Mandau (Trasa bosych stóp)

Trasa piesza na około 45 min z przeszkodami dla stóp. Wyglądała ciekawie, ale nie starczyło czasu.

Skalny zamek w Czechach

SkalníhradSloup, Ivan Volman, KeHradu 125, 471 52 Sloup v Cechach. Wygląda fajnie, nawet przejeżdżaliśmy dość blisko, ale rodzina głodna, a poza tym deszcz padał, więc zrezygnowaliśmy. Otwarte od maja, codziennie oprócz poniedziałków w .godzinach 9-17. Bilety normalne 70 koron, ulgowe (dzieci 6-16 lat, studenci dzienni, niepełnosprawni, seniorzy) - 40 koron. Bilet rodzinny 175 koron (2 dorosłych + 1-2 dzieci 6-16 lat)

Jaskinia Samuelowa

600 metrów od zamku. Historia: sztuczna formacja skalna z ciekawą historią. Wyrzeźbiona w 1718 roku przez miejscowego pustelnika, który przez 17 lat mieszkał w niej i zajmował się produkcją oraz polerowaniem szkieł do okularów, lornetek i teleskopów.

Inne ciekawe miejsca: okolice Szwajcarii Saksońskiej

Twierdza Konigstein

Blisko Bad Schandau. W okresie kwiecień–październik czynna w godz. 9–18. Parking wielopiętrowy parking przy B172 (zjazd na Festung). Z parkingu ciuchcia, autobus lub 600 metrów pieszo. Wstęp 12 euro, ulgowe 9 euro.

Brama Pravicka

Wstęp 75 koron (3 euro), dzieci, studenci, emeryci 25 koron (1 euro). Samochód trzeba zostawić na parkingu w Hřensku (płatny parking za restauracją Klepáč) lub dojechać na parking na MezníLouka (obok hotelu MezníLouka), to dwa punkty wyjścia wycieczek do Bramy Pravčickiej

Drezno

Tu się nie będziemy rozpisywać, w sieci są bardzo fajne opisy tego cudownego miasta. Na pewno tam kiedyś pojedziemy.

Więcej na temat atrakcji pogranicza polsko-niemieckiego można przeczytać w naszych tekstach Bogatynia, Żytawa, Liberec, Szwajcarska Saksonia cz1 oraz Idealny weekend z dzieckiem tuż za Odrą

Jak rozumieć nasze subiektywne oceny
★ Wizyta w tym miejscu jest kompletną stratą czasu.
★★ Były elementy warte zwrócenia uwagi, lecz generalnie nie polecamy.
★★★ Mamy mieszane uczucia, można potraktować jako alternatywę, ale wielu osobom będzie się bardzo podobać.
★★★★ Obowiązkowy punkt programu.
★★★★★ Wyjątkowe, wspaniałe, „must see”.

Comments

captchaType the text.
cancel reply

O autorze

Tomasz Czarnecki
Pasjonat dziennikarstwa i podróży w jednym. Kocha planować i organizować wyjazdy - te bardzo bliskie jak i nieco dalsze, zwracając uwagę na najdrobniejsze szczegóły. Wśród licznych publikacji szczególnie ceni sobie te dotyczące bezpiecznej i ekonomicznej jazdy. Pasjonuje się sportem, zarówno w płaszczyźnie teoretycznej jak i praktycznej: gra w piłkę nożną, jeździ na rowerze, bywa przy stole pingpongowym. Nie pogardzi partyjką w ciekawą grę planszową.